.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین اخبار از آزادراه تهران_ شمال

به گزارش قانون، طی چند سال گذشته و در ایامی که وزیر راه و ترابری در حال بازنشستگی بود ،حمید بهبهانی در حال تبدیل شدن به مرد اول ساختمان شهید دادمان بود.او در مراسم معارفه خود مهمترین بحث خود را به موضوع ازاد راه تهران شمال اختصاص داد و گفت که چشم اسفندیار پروژه های این وزارتخانه آزاد راه تهران- شمال است.

حمید بهبهانی که این روزها مشاور حمل و نقلی رییس جمهور است تا به آخر وزارت خود نیزهمچنان قول افتتاح در این پروژه را سر می داد و بارها با بازدیدهای سرزده اش (البته همراه با هماهنگی و تیم صدا و سیما!) خواست نشان دهد با این پروژه جدی برخورد می کند و برای توسعه اش استوار است.

بهر سو او رفت و علی نیکزاد بر وزارت راه و شهرسازی این حوزه را در اختیار گرفت تا کار با حضور احمد صادقی ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم که در یکسال گذشته خبرهای خوبی از این حوزه نداده امروز به جمع خبرنگاران آمد تا از روند توسعه زیرساخت های کشور و این پروژه بگوید.

ممکن است زیر 12 درصد رشد داشته باشیم

احمد صادقی در خصوص پیشرفت این پروژه به خبرنگار قانون توضیح داد: آزادراه تهران ـ شمال به چهار منطقه تقسیم شده که در قطعات اول و چهارم آن،کار درحال انجام است.

وی با بیان این‌که میانگین پیشرفت آزادراه تهران ـ شمال کمتر از 12 درصد است، گفت: کل پروژه‌های کشور از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده‌اند.

صادقی با بیان این‌که سهم ما با بنیاد مستضعفان در این پروژه تقریبا یکسان است،اضافه کرد:با اقدامات اخیر و اعتباراتی که به عنوان تسهیلات دریافت می‌کنیم سهم ما دراین پروژه به میزان قابل قبولی می‌رسد.

سرما و تاخیر دو ماهه در آزاد راه شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین با اشاره به اینکه برنامه ما این بود که قطعه چهاراین پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد،گفت:به دلیل سرمای زودرس و رانش زمین در قطعه چهار کار تا حدودی به کندی پیش رفت اما تمام تلاش ما این است که این قطعه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

او به وجود 29 کیلومتر تونل در منطقه‌ یک این آزادراه اشاره و گفت که 50 درصد این تونل حفاری شده و تمام تلاش ما این است که این بخش تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد.صادقی از مذاکره با چند کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در قطعات دو و سه این آزادراه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات منجر به عقد قرارداد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طی هفته آینده 20 میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت می‌کنیم، اضافه کرد:‌ کار در قطعات دو و سه سنگین است و به سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی گفت: با توجه به حجم سنگین کار، بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری نیاز به زمان دارد.

اعتبار وزارت راه یک دهم بودجه موردنیاز

صادقی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به علت محدودیت منابع و بودجه عمومی دولت، تصریح کرد: لازم است برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی کشور به سمت استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برویم.

وی با بیان این‌که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی به 400 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: ‌این درحالی است که اعتبار اختصاص داده شده به این بخش 10 درصد این میزان است.

بسته‌های مناسب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در برنامه سال 90 بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت، فاینانس، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، فروش اموال دولتی و سهام شرکت‌های دولتی از منابعی است که برای پیشبرد پروژه‌های وزارت راه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به مجوز انتشار چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با سود 20 درصد اشاره و خاطرنشان کرد:‌ همچنین با تامین‌کنندگان مالی مختلف مذاکره کرده‌ایم.

صادقی با اشاره به اینکه سعی داریم اوراق مشارکت را در بهترین زمان ممکن به فروش برسانیم، تصریح کرد:‌ دلیل تاخیر در انتشار اوراق مشارکت تلاش برای افزایش سود این اوراق توسط شورای پول و اعتبار بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اوراق صکوک تصریح کرد: ‌می‌توانیم اسناد اموال و زمین‌های موجود را جمع‌آوری کرده و در رهن بانک قرار دهیم تا بتوانیم از منابع مالی جدیدی که مورد تایید قانون است برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.

به گفته او در سال آینده بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی کشور از محل فروش اوراق صکوک تامین می‌شود.

مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای فاینانس

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه از مذاکره با سرمایه‌گذاران چینی، اوکراینی، ترکیه‌ای و دو سرمایه‌گذار داخلی خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده و سرمایه‌گذاران در حال اخذ مجوزهای لازم داخلی هستند و امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها منجر به قرارداد شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه میزان از اعتبار 23 هزار و 866 میلیارد ریالی پروژه‌های سال جاری توسط بخش خصوصی تامین شده است، گفت: به استثنای آزادراه تبریز ـزنجان که 50 درصد اعتبار آن توسط بخش خصوصی تامین شده اعتبار مابقی پروژه‌ها توسط دولت تامین شده است.

وی با بیان این‌که مقطوع کردن قیمت‌ها نقش مهمی در تکمیل پروژه‌ها در زمان تعیین شده دارد، اضافه کرد: قصد داریم قراردادهای پروژه‌های عمرانی کشور را با قیمت مقطوع منعقد کنیم تا این امر باعث شود که پیمانکار طی مدت مشخص شده پروژه را تکمیل کند.

باید سود موردنظر بخش خصوصی را تامین کنیم

صادقی گفت: ‌طبق قوانین، راه‌آهن و آزادراه امکان اجرا با استفاده از فاینانس را دارد. بنابراین امیدواریم بسته‌های موردنظر سرمایه‌گذاران را برای ورود به این بخش‌ها فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که بازارهای دیگری مانند دلار، سکه و نیروگاه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، تاکید کرد: ‌باید سود مورد نیاز بخش خصوصی را تامین کنیم تا نسبت به سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی کشور مشتاق شوند.

اعتبار صد میلیارد تومانی راه‌آهن غرب کشور در سال آینده

صادقی در ادامه درباره پروژه راه‌آ‌هن غرب کشور هم به خبرنگار قانون توضیح داد:‌ در سال جاری 40 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شده بود، در سال آینده نیز صد میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده و 200 میلیارد تومان اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت به این پروژه اختصاص داده می‌شود؛ ‌درصدی نیز از منابع حاصل از فروش فولاد خوزستان تخصیص می‌یابد تا این پروژه بتواند هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم فرهنگ سازی برای دریافت عوارض در آزادراه‌های کشور تاکید و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی پس از به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها از محل دریافت عوارض سود و سهم 50 درصدی خود را دریافت می‌کند بنابراین باید فرهنگ پرداخت هزینه استفاده از زیربناها در کشور ایجاد شود تا سرمایه‌گذار سودش را کسب کند.

وی با اشاره به سوانح جاده‌ای تصریح کرد: ‌سه عامل انسانی، جاده و نقص وسیله نقلیه در بروز سوانح نقش دارند که از این میان 70 درصد به عامل انسانی برمی‌گردد اما شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با ساخت راه‌آهن،‌ تبدیل بزرگراه به آزادراه در راستای کاهش سوانح جاده‌ای اقدام می‌کند.

توقف پروژه راه‌آهن شیراز ـ بندرعباس

صادقی در پاسخ به این سوال که پروژه راه‌آهن شیراز ـ بندرعباس که به منصور آریا واگذار شده بود به کجا رسید؟ ‌تصریح کرد: ما پروژه را به منصور آریا نداده بودیم بلکه با شرکت تراوست قرارداد به صورت فاینانس داشتیم که سهم آن‌ها 85 درصد و سهم ما 15 درصد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ‌قرارداد منعقد و بخشی از کار انجام شد و برآورد کردیم که ساخت 600 کیلومتر راه‌آهن به هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد اما با توجه به اینکه پروژه پیش از زمان وزیر فعلی منعقد شده بود، ظاهرا قیمت را ثابت نکرده بودند.

وی گفت:‌ به آن‌ها اعلام کرده و زمانی را مشخص کردیم که برای ثابت کردن قیمت مراجعه کنند اما ابلاغیه را نیاورند.

صادقی از حضور در پروژه‌های بندری و فرودگاهی طی سال آینده خبر داد و گفت: اکنون این پروژه‌ها توسط سازمان و دریانوردی و شرکت فرودگاه‌ها اجرا می‌شود اما درصدد هستیم که از سال آینده این وظایف را خودمان انجام دهیم.



افتتاح دو هزار و 700 کیلومتر انواع راه در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ‌حمل و نقل نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی است.

وی در ادامه با بیان این‌که طی دولت نهم و دهم تحول گسترده‌ای در بخش توسعه زیرساخت‌ها صورت گرفته است، گفت:‌ 25 هزار کیلومتر شبکه راه‌آهن، ‌آزادراه، بزرگراه و راه اصلی در دست احداث است.

صادقی در ادامه با بیان این‌که طی شش ماهه نخست سال، 942 کیلومتر راه‌آهن، بزرگراه، آزادراه و راه اصلی با اعتباری معادل 12 هزار و 116 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد:‌ پیش از انقلاب 150 کیلومتر آزادراه ساخته شده بود که این میزان از سال 57 تا پیش از دولت نهم با رشد بیش از چهار برابری به 883 کیلومتر رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در دولت نهم و دهم 718 کیلومتر آزادراه ساخته شده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا ابتدای دولت نهم سالانه 33 کیلومتر آزادراه ساخته می‌شد اما طی شش سال اخیر به‌طور میانگین سالی 120 کیلومتر آزادراه ساخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و 500 کیلومتر شبکه راه آهن در کشور موجود بود، تصریح کرد:‌ از سال 57 تا ابتدای دولت نهم تقریبا سالانه 156 کیلومتر راه‌آهن ساخته شده است این درحالی است که طی دولت نهم و دهم سالانه حدود 258 کیلومتر خط آهن ساخته شده است.

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت نهم 12 هزار و 681 کیلومتر راه بهسازی شده است، تصریح کرد: این رقم در دولت‌های نهم‌ و دهم به هشت هزار و 131 کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه با بیان این‌که پروژه‌های ایستگاه راه‌آهن شیراز، احداث آزادراه زنجان ـ تبریز، بزرگراه تهران ـ رودهن ـ فیروزکوه، راه اصلی قم ـ گرمسار، راه‌آهن مراغه ـ میاندوآب و خرمشهر ـ شلمچه از جمله پروژه‌هایی است که از ابتدای سال تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه با بیان این‌که تا پایان اسفند ماه سال جاری هزار و 814 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار 11 هزار و 750 میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: بزرگراه مشهد ـ تربیت‌حیدریه به طول 76 کیلومتر و به اعتبار 585 میلیارد ریال، بزرگراه گرگان ـ آزادشهر در استان گلستان، بزرگراهی به طول 31 کیلومتر در استان کردستان، بزرگراه کمربند شمالی اراک به طول 25 کیلومتر در استان مرکزی از جمله پروژه‌هایی هستند که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند.

صادقی با بیان این‌که تعداد زیادی پروژه در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: ‌این پروژه‌ها در 13 استان کشور واقع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سال جاری دو هزار و 756 کیلومتر با اعتباری معادل 23 هزار و 866 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: حدود 20 درصد از پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود مربوط به دولت‌های گذشته است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000292393
 
working();
نظرات خوانندگان :

دلسوز 10 بهمن 1390
آقاي وزير وقتي وقتي كساني كه مدرك سيكل دارند ميشوند همه كاره يكي از شركتهاي در حال كار آزاد راه تهران شمال كه پيمانكار شما مي باشد و تمام كارهاي آنها با رشوه دادن در حال پيشرفت مي باشد بايد هم كار پيشرفت نداشته باشه . ناظرين پيمانكار ها هم همگي پولكي هستن نه دلسوز خواهش ميكنم تحقيق كنيد.
mojod 10 بهمن 1390
جاده تنکابن- قزوین چی شد پـــــس؟ کی با ایمنی کامل تموم میشه؟ مرحله اجرایی از سمت تنکابن فعال نیست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.